Na een maand in het droogdok van Jachthaven Waterkant voor reparatie en onderhoud was de Morgan erg blij weer het water in te mogen. Het verplaatsen van een jacht van 17 ton vereist specialistische apparatuur en een sterke scheepslift. Zij werd zeer voorzichtig vanuit de steiger op de scheepslift gemanoeuvreerd en daarna langzaam en voorzichtig vanaf een zacht glooiende helling te water gelaten.
Ook de energievoorziening moet worden aangepakt. We moeten altijd de beschikking hebben over 220V om de aoocus van de computers en de cameras op te laden. Ik heb al verschillende converters geprobeerd maar ben een beetje sceptisch geworden. Veel systemen pretenderen een perfecte werking, maar in veel gevallen geven de goedkopere systemen geen mooie stroom waardoor de harde schijf van de computer defect raakt. De Victron heeft hiervoor een mooie oplossing en de combi laad de accus ook nog eens met 68 ampere. dat betekend dat tijdens oversteken hoef ik de generator maar een uurtje od 2 te laten draaien. Dit is een goede investering en ik hoop er nog lang plezier van te hebben.
Terwijl ze in het droogdok stond, werden de gleilagers in het roer gerepareerd, haar romp werd gedroogd en bedekt met een anti-fouling (algen- en andere begroeiing werende) beschermlaag. Tevens werd het achterdek vernieuwd en dusdanig versterkt dat het het aan boord klimmen vanuit het water, met zware film- en duikuitrusting, vergemakkelijkt. De luchtgekoelde koelkast werd vervangen door een watergekoelde koelkast, dat werkt beter in warme klimaten. We kunnen in onze nieuwe koelkast niet alleen ijsblokjes maken; het lagere energieverbruik maakt het ook milieuvriendelijker.
Deze, samen met een groot aantal andere kleinere reparaties, hebben de Morgan bijna gereed gemaakt voor een lange tocht over de oceanen.