We zijn blij weer in Puerto Calero in Lanzarote te zijn, voorlopig de laatste bestemming voor de Morgan. De 140 zeemijl lange overtocht vanuit Puerto Morgan in Gran Canaria zou normaal in 20 tot 24 uur te doen zijn maar de wind en stroom waren nu tegen; alleen vanwege onze deadline konden we ons niet veroorloven de wachten op gunstiger weer. Het was een trip met veel hindernissen. Door de harde tegenwind en de hoge golven die daardoor ontstaan duikt de Morgan regelmatig in een hoge golf waardoor de snelheid terugloopt naar 1,5 knoop. Grote plassen water spoelen over het voordek om tegen de vast ruit uiteen te spatten.
De bemanning is de koffer in geschoten en regelmatig hoor in de zware bilsepomp het water uit de bilse pompen. Waarschijnlijk heeft de pomp bij de ankerkluis het begeven waardoor er water over het waterdichte voorschot de Morgan binnen stroomt. Zes uur na ons vertrek besloten we de jachthaven van Las Palmas in de noord-oost hoek van het eiland Gran Canaria binnen te lopen. De wind en golven waren pal tegen waardoor we enorm veel vertraging opliepen. Alleen al om in Las Palmas te komen hadden we 10 uur nodig. Het leek eenvoudig beter om voor een goede nachtrust Las Palmas op te zoeken en de volgende dag verder te varen.
Allemaal waren we doodmoe van de overtocht en dus werd het een vroegertje voor iedereen. De volgende dag, na rustig wat boodschappen en onderhoudsklusjes op de Morgan gedaan te hebben, verlieten we Las Palmas weer. Het weer was gelukkig wat opgeklaard en we zeilden ‘s nachts door waardoor we de volgende avond, op 22 september, Puerto Calero binnenliepen. Zolang als wij in Nederland voor een aankomend fondswerving evenement zijn, blijft de Morgan in Puerto Calero.