Daan vertrekt met zijn schip, de 2020.
Een paar dagen voor vertrek hebben we nog snel even de keerkoppeling gereviseerd. Er zat water in de olie dat kan leiden tot grote schade. We hebben alle O-ringen vervangen en een grondige schoonmaakbeurt gegeven. Alles was precies op tijd klaar.
Eten is een van de belangrijkste bezigheden aan boord. Dat is wanneer de bemanning niet over de reling hangt om de vorige maaltijd te verwisselen. Nu met 3 man aan boord moet het halve schip worden volgestouwd met potten groenten, brood, pasta’s, eieren en frisdrank. De houdbaarheidsdatum van de levensmiddelen is een belangrijk onderdeel van de check. Daarbij kijken we ook naar verpakkingen. Niet te veel plastic zakken en zo veel mogelijk wordt in afsluitbare containers overgezet.
Voor de veiligheid van de bemanning is er een EPIRB en een nieuw reddingsvlot aangeschaft. Apparatuur waarvan we hopen dat het nooit nodig zal zijn.
Daan gaat in de Canarische eilanden de oude contacten weer aanhalen. We hebben al concrete afspraken dat het schip 2020 ingezet zal gaan worden om de onderzoekers en wetenschappers in de archipel te ondersteunen bij hun onderzoek op de oceaan. .
De 2020 krijgt een nieuw anker. Om de kosten te besparen tijdens de reis en ook wanneer we op minder bevolkte gebieden moeten werken is voor anker gaan een noodzaak. De oude ankers worden allemaal vervangen door Rockna ankers.
Het weer is prachtig. De 2020 vertrekt met een licht briesje van 10 knopen (windkracht 2 tot 3) en een warm nazomers zonnetje. Wanneer de bemanning zich goed houdt kunnen ze in een keer de Golf van Biscaye oversteken.
Daan: Goede reis en we zien en horen je over een maand vanuit de Canarische eilanden over een maand.